zondag 21 augustus 2011

Dag 32 van Astorga naar Villafranca del Bierzo 84 km

Zo de eerste klim Boven de 1500 meter zit erop. Cruz de Ferro gehad.
Na een onrustige nacht, vanwege het lawaai buiten. De mensen in Spanje leven 's avonds en 's nachts, terecht overdag is het hier zo benauwd warm dat je niets wil ondernemen.
Wij waren redelijk snel in Astorga waardoor we daar dus lang rond gekeken hadden en konden vandaag snel de route vinden.

Van morgen na het ontbijt, wat we op de hotelkamer nu maar maken, zijn we sneller klaar en goedkoper uit, met eten wat wij lekker vinden.

Het was een erg goedkoop hostal, maar vroegen er wel veel voor. De kamer rook muf, de bedden oud, de douche slecht. Koud waterkraan was de warm water kraan en, als je het koude water aan deed, kwam er de eerste 5 minuten alleen maar warm water uit, dus een legionella besmetting is daar te verwachten.
Vanmorgen maar gezellig samen gedouched konden we voor eaar ddpe douchekop vasthouden.
Toen ik het bed verschoof, viel de achterkant eraf en lagen de stroomdraden bloot.

De weg was aangenaam, er dreigde onweerdonkere wolken, er viel ook lichte regen toen we vertrokkenmaar je merkt helemaal niets van de regen, zelfs later in Ponferrada niet, toen ging het hard.

De klim ging gestaag, we zaten binnen twee uur bij Cruz de Ferro, onderweg ook nog koffie gedronken, het berglandschap was groen, veel bomen en mooie dalen te zien.
We kwamen door dorpjes, waar ze nog op de ouderwetse manier de huizen bouwden met gestapelde stenen, fraai om te zien.

We reden regelmatig op met dezelfde fietsers, er waren weer heel veel wandelaars, die herhaaldelijk de weg kruisden. Lijkt mij heel vervelend om telkens over te moeten steken.

De afdaling van Cruz de Ferro naar eerst Acebo,

prachtig autenthiek dorp met leuke trappetjes aan de buitenkant en balkon, overhang.
Daarna nog een keer een afdaling, die ging beter dan de eerste, de weg was breder en beter onderhouden, minder hobbels, we haalden snelheden van 50 tot 60 km.

In het plaatsje Onamio was een prachtige kerk met een Mariabeeld waarbij, Maria droevig haar hoofd op zij hield en in haar armen hield ze haar overleden zoon.

Daarna over de historische brug, de brug ging over een soort openluchtzwembad, de bodem was met stenen bedekt.
Daar heerlijk onze middag maal genuttigd, omdat het 's avonds vaak erg laat wordt, pas na 9 uur kan je vaak eten, voor ons te laat.

We kwamen de Australier en zijn reisgenote, Chris en Zena weer tegen. Chris had met zijn voet moeten afremmen, omdat zijn remblokje helemaal versleten was. Toevallig had ik nog twee redelijke blokjes bij mij, voor als de remmen van Alie niet meer goed werkten. Ze vertelden dat ze niet meer verder konden, maar met onze hulp, was dat probleem opgelost en kon hij toch nog op tijd in Santiago aankomen, mkts alles heel blijft, want zijn achter band was ook helemaal glad.
Zo zie je maar kan je elkaar onderweg toch nog goed helpen.

Lekker gegeten, de wind in de rug, op naar de volge de stad.

Ponferrada, weer een stad waar je rustig een hele dag kan doorbrengen, veel toeisten, mooie oude Tempeliers burcht. De Tempeliers hadden het hier jaren voor het zeggen, maar door drankmisbruik zijn ze verslagne en verjaagd, vandaar de uitdrukking zo dronken als een Tempelier.
Na enig zoeken de weg uit de stad gevonden op weg naar Villafranca, we hadden windje mee, het la dschap mooi, geen hete zon, maar lichte regen, het ging voorspoedig, ondanks de zware klim.
Om half zes hadden we een overnachtingsplaats na drie Hostals grvraagd te hebben maar de een van complete, de ander reageerde niet en weer een ander verwees ons door. Naarmate je langer moet zoeken, ben je eerder geneigd om de prijs die men vraagt te betalen. We kunnen ook voor 5 of 10 euro per nacht ler persoon kwijt zijn, maar dan slaap je met elkaar op zaal en dat is voor een keer wel leukmaar niet voor lang.

Ook deze stad de moeite waard met veel toeristen.
's avonds om 11.00 uur werd er weer feest gevierd een gemengdkoor, maakte prachtige muziek. Helaas voor hen begon het ook heel hard te regenen met onweer.
Wij hebben vanuit het Hotel geluisterd naar de muziek, totdat we in slaap vielen.

osted using BlogPress from my iPad